Chiar inaintea si anticipand masurile autoritatilor luate odata cu instituirea starii de urgenta, inca din prima saptamana a lunii martie, coordonatorii Suciu Popa au discutat intern si au gandit un plan de reactie rapida si coordonata prin care au pregatit firma si oamenii - atat avocatii, cat si non-legal staff - pentru a face fata provocarilor perioadei urmatoare.Astfel, inca din data de 10 martie, intreaga echipa de avocați ai firmei Suciu Popa si mare parte din personalul non-avocatial au inceput munca de la distanta, de acasa, cu informarea corespunzatoare a clientilor care erau si ei in diverse stadii de organizare a activitatii prin remote working, telemunca etc.”Acest early-start pe care am reusit sa il luam cam cu o saptamana-doua inaintea pietei ne-a permis, printre altele, ca incepand cu 16 martie, data publicarii decretului prezidential de instituire a starii de urgenta, sa fim perfect operationali”, au precizat pentru BizLawyer fondatoarele firmei. ”La acest moment, dupa mai bine de 7 saptamani de smart-working, suntem deja ’antrenati’ si ceea ce parea o provocare careia nu stiam exact cum ii vom face fata din punct de vedere tehnic, logistic si, de ce nu, chiar uman, s-a dovedit un exercitiu foarte eficient care a dat roade si pe care l-am depasit fara sincope”, au spus Miruna Suciu și Luminița Popa, la solicitarea BizLawyer.
Raportat la incarcatura echipelor, in aceasta perioada nu au existat diminuari semnificative ale volumului de activitate, cu mici exceptii. ”In timp ce in aceste zile vedem tot mai multe firme de avocati - mari, medii sau mici - care se confrunta cu probleme de cash-flow si care, ca raspuns la aceste probleme, au luat in unele cazuri decizii radicale de concediere a unei bune parti a personalului lor (in unele cazuri mergand pana la 30-50% din numarul de avocati si personal administrativ), ne bucuram sa putem spune in ce ne priveste ca o astfel de masura nu a fost niciodata luata in calcul”, au nuanțat avocatele Suciu Popa.
In privinta ariilor de practica, pe langa munca constanta pe care au continuat sa fie solicitati sa o depună pentru clienti in domenii precum infrastructura, energie, oil & gas, corporate & commercial, domeniul financiar si ITC, avocații Suciu Popa au constatat o crestere a solicitarilor de servicii specializate pe zona de arbitraj, contracte, dreptul muncii, farma si achizitii publice, in noul context creat, crestere a activitatii care a compensat in larga masura incetinirea din alte sectoare (automotive si IP, spre exemplu). Un loc aparte au avut in perioada aceasta litigiile.
Modul în care și avocații Suciu Popa au răspuns la provocările crizei medicale ne întărește opinia că avocatura de business funcționează, există proiecte și, cu mici ajustări/adaptări, firmele de avocați pot merge mai departe.
Un early-start cu multe avantaje ulterioare
”Inca de acum peste 8 saptamani (sfarsit de februarie, inceput de martie) am inceput sa evaluam stirile din ce in ce mai alarmante ajunse si in Europa pe tema epidemiei Covid-19, la acel moment inca nedeclarata pandemie de catre OMS dar care se propaga rapid dinspre Asia spre Europa centrala (in special Italia). Fara sa avem pretentia ca la acel moment am anticipat magnitudinea crizei medicale si economice care aveau sa urmeze si pe care o vedem in desfasurare pe plan global acum, faptul ca am inceput sa ne uitam cu atentie la ce se intampla cu siguranta ne-a dat un headstart foarte util in saptamanile care au urmat. Mai precis, chiar inaintea si anticipand masurile autoritatilor luate odata cu instituirea starii de urgenta, inca din prima saptamana a lunii martie am discutat intern si am gandit un plan de reactie rapida si coordonata prin care am pregatit firma si oamenii (atat avocatii cat si non-legal staff) pentru a face fata provocarilor perioadei urmatoare, astfel incat, inca din data de 10 martie, intreaga echipa de avocati ai Suciu Popa si mare parte din personalul non-avocatial au inceput munca de la distanta, de acasa, cu informarea corespunzatoare a clientilor care erau si ei in diverse stadii de organizare a activitatii prin remote working, telemunca etc.
Acest early-start pe care am reusit sa il luam cam cu o saptamana-doua inaintea pietei ne-a permis, printre altele, ca incepand cu 16 martie, data publicarii decretului prezidential de instituire a starii de urgenta, sa fim perfect operationali (inclusiv din punct de vedere al infrastructurii IT si accesarii solutiilor de e-meeting si e-collaboration) sa continuam munca pe proiectele in curs de acasa si in plus, sa raspundem in mod eficient avalansei de solicitari care au inceput sa vina din partea clientilor in legatura cu masurile luate cu o frecventa, de inteles, destul de mare, fie prin decretul insusi, fie prin ordonantele de guvern, militare sau diversele alte acte normative, fie ca acestea vizau chestiuni precum masurile sociale dispuse (telemunca, instituirea noii scheme de somaj tehnic, concedii platite pentru parintii cu copii scolari etc), economice, judiciare sau financiar-fiscale.
La acest moment, dupa mai bine de 7 saptamani de smart-working, suntem deja ‚antrenati’ si ceea ce parea o provocare careia nu stiam exact cum ii vom face fata din punct de vedere tehnic, logistic si de ce nu, chiar uman (in sensul de a putea pastra permanent legatura cu intreaga echipa, de a coordona lucrul echipei la distanta si de pastra echipa motivata si „in priza”) s-a dovedit un exercitiu foarte eficient care a dat roade si pe care l-am depasit fara sincope. Am avut chiar surpriza sa constatam in perioada aceasta ca flow-urile noastre operationale au functionat extrem de bine in conditiile lucrului de la distanta (spre ex. lucrul in echipa a decurs foarte eficient si fara sincope, contabilizarea activitatii depuse si facturarea clientilor s-a desfasurat in parametri normali si in general timpul de reactie si gradul de responsivitate la solicitarile clientilor a fost unul optim).
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Cum a fost posibilă pastrarea intacta a intregii echipe de avocati si de personal suport
Raportat la incarcatura echipelor, putem spune ca in aceasta perioada nu au existat diminuari semnificative ale volumului de activitate, cu mici exceptii. Am fost cumva feriti de turbulentele care s-au instalat aproape imediat de la mijlocul lunii martie si, datorita structurii portofoliului nostru de clienti (un portofoliu echilibrat, fara dependente majore de un anumit tip de client sau ramura de activitate dintre cele afectate major si direct de pandemie, cu o distribuire relativ robusta intre clienti tranzactionali si proiecte day-to-day), dar si o dimensionare si structurare a echipei gandita atent cu mult inainte de intrarea in criza, care ne-a permis poate cea mai importanta decizie de management luata dupa declararea pandemiei, si anume pastrarea intacta a intregii echipe atat la nivel de avocati cat si de personal suport.
In timp ce in aceste zile vedem tot mai multe firme de avocati - mari, medii sau mici - care se confrunta cu probleme de cash-flow si care, ca raspuns la aceste probleme, au luat in unele cazuri decizii radicale de concediere a unei bune parti a personalului lor (in unele cazuri mergand pana la 30-50% din numarul de avocati si personal administrativ), ne bucuram sa putem spune in ce ne priveste ca o astfel de masura nu a fost niciodata luata in calcul.
In privinta ariilor de practica, pe langa munca constanta pe care am continuat sa fim solicitati sa o depunem pentru clientii nostri in domenii precum infrastructura, energie, oil & gas, corporate & commercial, domeniul financiar si ITC, am constatat o crestere a solicitarilor de servicii specializate pe zona de arbitraj, contracte, dreptul muncii, farma si achizitii publice in noul context creat, crestere a activitatii care a compensat in larga masura incetinirea din alte sectoare (automotive si IP, spre exemplu).
Un loc aparte au avut in perioada aceasta litigiile. In mod cu totul atipic fata de majoritatea pietei si cumva contraintuitiv fata de cvasi-„inghetarea” majoritatii dosarelor civile, administrative sau penale in conditiile starii de urgenta, numarul litigiilor gestionate de departamentul nostru de litigii in ultimele saptamani a fost semnificativ, generat de solicitari din partea clientilor pentru servicii de asistenta si reprezentare in cauze considerate de urgenta deosebita in aceasta perioada (ordonante presedintiale, suspendari provizorii in contestatii la executare, executari silite fara executari directe etc si cai de atac la acestea). Ca atare, cel putin pana la acest moment, putem spune ca activitatea Suciu Popa pe zona de litigii nu a avut de suferit, activitatea echipei implicate fiind la acelasi nivel cu cea dinainte de pandemie. Suntem insa si noi precauti, si speram, ca mai toata piata avocatiala si sfera de business, in reluarea cat mai urgenta a judecatii cauzelor puse pe hold in cvasimajoritatea lor. Legat de acest punct, anticipam ca imediat ce starea de urgenta va lua sfarsit (probabil la mijlocul lui mai) domeniul litigiilor va cunoaste o intensificare importanta.
Motoarele de repornire sau crestere a activitatii avocatiale in lunile ce vor urma pandemiei
Toate aceste elemente ne determina sa credem ca printre motoarele de repornire sau crestere a activitatii avocatiale in lunile ce vor urma pandemiei vor fi litigiile, activitatea tranzactionala focusata pe noile oportunitati de business ce vor aparea cu siguranta in piata, restructurarile de business si tot ce inseamna „turn-around”, sectorul de sanatate si cel digital, iar firmele care fac toate eforturile de a-si prezerva acum resursele umane si activitatea in acest segment vor fi foarte probabil avantajate, desigur daca vor si sti cum sa valorifice aceste oportunitati in viitorul apropiat.
Nu in ultimul rand, dincolo de expertiza pe anumite arii de practica care cu siguranta vor genera activitate crescuta dupa iesirea din acest lock-down, analiza noastra ne face sa credem ca si capacitatea de repliere si regandire a modului de a face business va conta la fel de mult in succesul viitor al firmelor si de capacitatea lor de a trece peste aceasta perioada cu minim de pierderi. Aici vor conta capacitatea de adaptare rapida, dar si atitudini si modele de tipul „triple bottom line” care este practic un concept care a inceput sa prinda contur cu ceva timp inainte de criza coronavirus si fara legatura cu ea, care spune ca valoarea companiilor nu este limitata strict la shareholder value=profit, ci are 3 componente: profit, oameni si sustenabilitate.
Pe langa multiplele provocari pe care criza legata de coronavirus le aduce, exista si multe elemente pozitive pe care le descoperim cu totii acum, printre care faptul ca in timp ce firmele si organizatiile de toate tipurile sunt fortate sa isi rationalizese resursele, ele inteleg ca pot face mai mult cu mai putin si incep sa identifice cai de a opera si a coopera mai facile, mai simple si mai ieftine. La fel, acum multi manageri incep sa vada ca un management mai suplu poate fi mai eficient si ca echipele pot fi organizate intr-un mod mai flexibil, cu parte dintre angajati lucrand de acasa sau nu neaparat de la birou, fara ca productivitatea sa scada, ceea ce din nou, inseamna mai multa flexibilitate si posibilitatea economisirii unor resurse importante de catre organizatii. Tot la capitolul pozitive poate fi si faptul ca, in definitiv, sistemele de sanatate (care sunt in general destul rezistente la schimbare cam peste tot in lume) au acum sansa de a se restructura in mod serios, lucru care ar fi fost altfel imposibil de realizat inainte.
Piata avocatiala se va reforma, o dată cu resetarea businessului post-pandemie la o scara mai largă
Asa cum am afirmat, ultimele 7-8 saptamani au reprezentat pentru noi o perioada extrem de intensa de munca, dar si de planificare la nivel de management a activitatii si resurselor firmei pe toate palierele. In plus, aceasta perioada a mai reprezentat un rastimp in care am pus in perspectiva si am analizat modul nostru de a ne conduce activitatea si am incercat sa identificam noi oportunitati, care, pe langa punctele tari existente ale organizatiei noastre, ne vor permite sa operam in mod sustenabil si in perioada post-pandemie. Aceasta analiza a noastra nu priveste evident doar resursele interne ale firmei si ce activitati putem optimiza in mod individual, ci ia in calcul nevoia de resetare a businessului post-pandemie la o scara mai larga, a intregului business si a businessului avocatial, nu numai la nivelul Romaniei, ci european si global. Este clar deja ca, in timp ce toate sectoarele economiei se vor reforma intr-o forma sau alta, vor cunoaste schimbari fara precedent, la fel va fi si piata avocatiala, o piata a serviciilor in definitiv dependenta in integralitate de restul economiei nationale si globale. In acest context, ne e foarte clar ca revenirea va depinde de efortul tuturor tarilor afectate (majoritatea globului) de a combate efectele pandemiei asupra economiilor in general, cu un rol special care revine cooperarii si coordonarii masurilor statelor din UE, unde incepe sa se contureze deja o abordare bazata in principal pe solidaritate mai degraba decat pe principiul ‚fiecare pentru el’.
In timp ce statelor membre le devine din ce in ce mai clar acest lucru, activandu-se planuri de injectie de fonduri fara precedent, similare intrucatva cu planurile de reconstructie ce au urmat celui de al doilea razboi mondial, si Romania va trebui ca, prin efortul conjunct al autoritatilor si mediului de afaceri, sa identifice si sa creeze, pe langa planuri de sprijin pe termen scurt pentru economie si populatie, care sunt, cu siguranta, extrem de necesare, si oportunitati noi pentru antreprenori, pentru companii, inclusiv in directia stimularii populatiei tinere si active in crearea de valoare pentru societate si modalitati de retinere si utillizare a talentelor in economia locala. Din acest punct de vedere credem ca Romania, poate mai mult ca alte state europene, are acum o oportunitate fara precedent care va trebui valorificata in perioada post-pandemie, avand in vedere reintorcerea in tara a unui numar impresionant de cetateni romani din diaspora, multi dintre ei tineri (numai pana la sfarsitul lunii martie conform statisticilor oficiale au revenit in tara peste un milion de romani, iar pana in 20 aprilie probabil undeva la un total de 1,5 milioane). Raportat la populatia Romaniei de aprox. 19 milioane anterior pandemiei, un influx de aproximativ 10% de cetateni, din care sa ne propunem ca o buna parte sa fie retinuti acasa si ocupati profesional, inclusiv prin programe de reconversie rapida acolo unde este cazul, poate fi o ocazie cu care Romania nu se va mai intalni curand si o piesa importanta in planul viitor de relansare a economiei romanesti”.