În echipa Wolf Theiss București, formată din 36 de avocați dintre care 20 sunt femei, doamnele „sunt la putere”. Structura de management a biroului din București include patru reprezentante ale sexului frumos care coordonează practici. Ele muncesc alături de doi domni care au un statut similar. De altfel, Wolf Theiss are o cultură corporativă diversă, cu oportunități egale pentru toată lumea. Diversitatea este motorul de inovare al firmei de avocatură și cel mai mare atu al său care menține echipa pregătită pentru viitor, notează LadyLawyer, portal din grupul BizLawyer care promovează profilul și influența femeilor în profesia de avocat din România.
Wolf Theiss are o serie de proiecte regionale dedicate diversității şi incluziunii inițiate de foarte mulți ani.
Printre acestea, regăsim „Step Up Equal Opportunities”, prin intermediul căruia firma de avocatură contribuie la promovarea dezvoltării carierei și a echilibrului între viața profesională și cea personală, de familie. „Viața profesională sustenabilă” este o nouă inițiativă a unui grup de reflecție format din avocați și non-avocați, care se întâlnesc lunar pentru a dezbate subiecte precum modul de a atrage, păstra și promova femeile avocat, dar și talentele din generația Y.
Un alt proiect în aceeași linie este „Women Empowerement”, care își propune să aducă în prim plan doamnele talentate din cadrul echipei Wolf Theiss și sprijinirea lor prin proiecte dedicate.
„Pentru sprijinul acordat femeilor din domeniul juridic, am primit de mai multe ori premiul "European Women in Business Law Award" în mai multe țări, inclusiv "Best in Romania". Proiectele premiate vizează programe de training și dezvoltare personală, dezvoltare a carierei, precum și promovarea echilibrului dintre viața profesională și viața privată”, punctează reprezentanții Wolf Theiss.
Practici cheie sunt coordonate de femei
În economia Wolf Theiss, prezența doamnelor aduce plus-valoare businessului. În cadrul biroului din București, spre exemplu, patru arii de practică sunt coordonate de femei care s-au remarcat de-a lungul timpului ca fiind lideri pe zona lor de expertiză.
„În cadrul biroului Wolf Theiss din București peste jumătate dintre avocați sunt femei, iar la nivelul partenerilor, femeile sunt de asemenea majoritare. Nu cred în diferențe la nivel de gen în ceea ce privește viziunea de business. Dar cred că într-o firmă de avocatură este important să existe personalități diferite. Este adevărat că femeile aduc în general cooperarea în echipă, intuiția, empatia, clarviziunea, flexibilitatea, adaptabilitatea, creativitatea – dar nu putem generaliza. Mi-aş dori ca noi femeile să ne susținem mai mult unele pe celelalte, să ne înțelegem, să ne sprijinim ca o echipă și împreună să fim o inspirație pentru cei din jurul nostru. Fac tot ce pot în acest sens”, subliniază Ileana Glodeanu, Partener, Coordonator al practicilor de Corporate / M&A şi Employment.
La rândul său, Claudia Chiper, Partener, Coordonator al echipei de drept bancar și financiar, subliniază faptul că la nivelul Wolf Theiss situaţia este destul de echilibrată, balanța fiind înclinată în prezent chiar în favoarea doamnelor avocat coordonator. „Cred că femeile, la fel ca şi bărbaţii, fac anumite alegeri în ceea ce priveşte cariera şi poate uneori viaţa de familie le conduce la decizia de a se implica mai puţin în viaţa profesională pentru a dedica mai mult timp familiei. Cu toate acestea, cred că politicile actuale ale firmei permit un program de lucru flexibil care asigură un balans între cele două dimensiuni”, apreciază avocatul.
„În cadrul Wolf Theiss Bucureşti avem o poveste de succes, femeile fiind bine reprezentate la nivel de Partener şi Counsel. Cred că reţeta constă într-o autonomie mare acordată în cadrul echipei şi asigurarea unui mediu de lucru flexibil, care asigură echilibrul între viaţa profesională şi cea personală”, completează Anca Jurcovan, Partener, Coordonator al Departamentului de Concurență și Ajutor de Stat.
Ileana Glodeanu: Ingredientele succesului ar trebui să fie aceleași pentru orice avocat – femeie sau bărbat
Ileana Glodeanu este Partener Coordonator al practicilor de Corporate/M&A şi Employment ale biroului Wolf Theiss din Bucureşti.
Cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul juridic, Ileana a reprezentat clienți din diverse domenii de activitate – energie, TMT, farma – în unele din cele mai mari tranzacţii de fuziuni şi achiziţii din România.
Frecvent premiată pentru realizările sale, speaker la conferinţe internaţionale şi naţionale, contributor la numeroase ghiduri de practică, Ileana este un model pentru cei care îşi doresc să urmeze cariera de avocat.
Ileana a primit numeroase premii ca femeie avocat în dreptul afacerilor în România şi în Europa - cum ar fi Expert Lawyer în Corporate/M&A la Gala Top Lawyers, Premiul pentru Excelență în Management la Gala Lady Lawyer sau Premiul pentru Femei în Dreptul Afacerilor, pentru a numi doar câteva dintre acestea.
Extrem de activă, Ileana este implicată în numeroase organizaţii şi asociaţii profesionale: Fondator al Romanian Photovoltaic Industry Association (RPIA); Membru în Consiliul de Administrație al asociației Roma Entrepreneurship Development Initiative (REDI); Membru în consiliile de administrație ale mai multor companii din domeniul forestier și al energiei regenerabile, etc.
„În general, în România cred că predomină femeile avocat. Lumea de tranzacții de M&A pare însă într-adevăr a fi încă o lume a bărbaților, în special când negociezi la Londra sau în alte părți ale lumii. Ingredientele succesului ar trebui să fie aceleași pentru orice avocat – femeie sau bărbat. Intuiția, creativitatea, ambiția sunt probabil definitorii pentru multe femei. Dar nu cred că există calapoade, șabloane în funcție de care femeile au succes, mai curând fiecare femeie de top trebuie să își găsească poziția pe care o merită”, arată avocatul.
Ileana Glodeanu mărturisește faptul că atunci când fiicele sale erau mici le citea dintr-o carte „10 lideri care au schimbat lumea”. „Niciunul din cei 10 nu era femeie. Mă bucur că trăiesc acum într-o lume în care femei precum Kamala Harris reușesc să ajungă la cel mai înalt nivel. Mă inspiră pentru că vine din lumea avocaturii de business şi a reușit cu zâmbetul său larg să învingă orice obstacole din carieră”, subliniază Ileana.
S-a alăturat Wolf Theiss în 2005 ca Senior Associate, în 2012 a devenit Counsel, apoi Contract Partner şi în urmă cu câțiva ani a ajuns Equity Partner. Traseul său professional a fost unul cursiv și crede că totul se datorează faptului că a încercat de fiecare dată să împingă limitele, și-a asumat inițiative şi proiecte complexe şi obiective din ce în ce mai ambițioase, iar Wolf Theiss este un mediu în care poți să înflorești. „Echipa mea și ceea ce fac zi de zi rămân pentru mine cel mai puternic energizant”, punctează Ileana Glodeanu.
În opinia sa, leadership înseamnă să îi inspiri pe ceilalţi să te urmeze şi să creadă în tine. „Înseamnă şi energie, înseamnă dorinţa de a mişca lucrurile, de a depăşi bariere, de a nu te lăsa doborat de greutăţi sau de a-i mobiliza pe ceilalţi când sunt momente dificile. Eu cred că m-am născut leader, nu am devenit. Dar toate tinerele încrezătoare în forţele lor şi care au vocaţie pot fi leaderi. Succesul profesional, leadershipul înseamnă de multe ori şi că poţi învăţa/poţi ajunge undeva la orice vârstă. Ești întotdeauna la fel de bun pe cât este echipa ta şi ești atât de leader pe cât ai followers. Sunt cine sunt pentru că am o echipă în care toți au încredere unii în alții, ne ajutăm unii pe ceilalți, iar succesul este al tuturor. Poți avea cea mai bună strategie, însă doar cu o echipă motivată și care crede în acele obiective vei obține rezultatele dorite. Echipa este cea mai importantă indiferent ce îți propui să faci și cred că la Wolf Theiss am reușit să avem un mediu extraordinar si o echipă fantastică”, nuanțează avocatul.
Doamnele avocat de la Wolf Theiss București și-au trecut în palmares proiecte majore pentru economia națională și regională.
Ileana Glodeanu a coordonat în perioada pandemiei mandatul în care a asistat Glovoapp23, S.L. ("Glovo"), unul dintre cei mai importanți jucători din lume în domeniul livrărilor multicategoriale, în achiziția multijurisdicțională de 170 milioane de euro a operațiunilor Delivery Hero (FoodPanda în România), un alt jucător important în sectorul platformelor de livrare de produse alimentare în România, Croația, Serbia, Bulgaria, Muntenegru și Bosnia-Herțegovina. A fost vorba despre tranzacție complexă de active și acțiuni coordonată din România.
De asemenea, a asistat Novalpina Capital LLP, un fond european de private equity, cu privire la o tranzacție în sectorul jocurilor de noroc din România, respectiv achiziția MaxBet, lider al pieței de pariuri și jocuri de noroc, tranzactie estimată in piață la valoarea de 250 milioane de euro.
Avocatul a coordonat și proiectul care a vizat asistarea Vienna Insurance Group în achiziţia societăţilor de asigurări şi fondurilor de pensii din grupul Aegon din 4 ţări, printre care şi România, tranzacţie cu o valoare totală de 830 milioane de euro; dar și asistarea ENERCON GmbH, producător de turbine eoliene și lider de piață în Germania încă de la mijlocul anilor 1990, în cadrul unui mandat de vânzare de acțiuni privind Ecoenergia SRL, o societate care operează un parc eolian cu o capacitate instalată de 34,5 MW, furnizată de 15 turbine eoliene.
Un alt mandat relevant este cel în care a asistat Arobs, una dintre cele mai importante companii de dezvoltare de software din România, în achiziția Berg Computers S.R.L., o companie locală de dezvoltare de software personalizat și outsourcing cu birouri în Timișoara, Lugoj și Oradea.
Claudia Irina Chiper: Calitățile de lider se dezvoltă în timp prin expunere la diverse situații şi spețe
Cu o experiență de 18 ani, Claudia Irina Chiper este Partenerul Coordonator al echipei de drept bancar și financiar în cadrul biroului Wolf Theiss din Bucureşti.
Claudia are o experiență vastă în coordonarea tranzacțiilor de finanţare, precum și în consilierea instituțiilor de credit internaționale și naționale, a instituțiilor financiare și a altor companii cu profil similar cu privire la legislația română ce guvernează reglementarea acestor instituții şi a activităților pe care le desfășoară în România, ale legislației piețelor de capital și ale serviciilor financiare.
Ea este specializată în legislația privind serviciile de plată și a consiliat instituții de credit, instituții financiare nebancare, emitenți de monedă electronică, precum și alți furnizori de servicii de plată cu privire la aspecte legate de licențiere, lansarea și structurarea produselor pe piața românească, precum și cu privire la aspecte legate de protecția consumatorilor.
De asemenea, Claudia a fost implicată în numeroase tranzacții și proiecte care au vizat vânzarea de portofolii de credite neperformante precum și aspecte legate de dreptul concurenței, cum ar fi concentrările economice, acordurile de distribuție și investigații privind înțelegerile între concurenți.
Claudia este Ambasador în România al European Women Payments Network din 2019.
Din punctul său de vedere calitările de lider se dezvoltă în timp prin expunere la diverse situații şi spețe. „Meseria de avocat are, pe lângă dimensiunea tehnică de cunoștințe de drept, şi o dimensiune de interacțiune interumană care presupune lucrul în echipă, coordonarea de echipe, dar şi îndrumarea clienților şi comunicarea cu aceștia, inclusiv în situaţii tensionate sau la limită”, explică avocatul.
La ora actuală, numărul femeilor avocat este, în România, unul destul de ridicat. Claudia este de părere că atât femeile, cât şi bărbaţii, trebuie priviți în mod similar, diferențele provenind din personalitate, abordare, experiență în profesie şi în viață, mentori şi alte asemenea elemente ce ne clădesc ca oameni.
„Sunt multe femei care stârnesc admirație şi care ne inspiră, fiecare având propriile ei atuuri. Una dintre primele personalități la care mă gândesc este Madeleine Albright pentru calitățile sale de lider, pentru natura autodidactă şi perseverență. Cartea sa, "Doamna Secretar de Stat", este o lectură excelentă în care redă o viziune personală asupra carierei şi a drumului său în viaţa profesională, dar şi de familie”, completează avocatul.
Claudia Chiper face parte echipa Wolf Theiss de peste paisprezece ani, iar promovările au venit ca pași firești în drumul său, în dezvoltarea profesională şi faptul că este femeie nu a reprezentat niciodată o barieră. „Am beneficiat întotdeauna de ajutorul necesar şi am avut șansa să lucrez cu oameni de la care am avut multe de învățat. Am învățat multe de-a lungul timpului şi de la clienți şi de la avocații cu care am negociat. Wolf Theiss are o cultură de incluziune care ajută orice avocat pregătit, pasionat şi dornic să învețe şi să se dezvolte”, argumentează avocatul.
Printre proiectele notabile pe care Claudia Chiper le-a coordonat se remarcă mandatul în care a asistat International Finance Corporation (IFC), membră a Băncii Mondiale, în ceea ce privește acordarea unor împrumuturi în valoare de 55 milioane de euro către Garanti Bank România pentru finanțarea IMM-urilor, în special a celor deținute și gestionate de femei antreprenor.
Claudia s-a implicat și în asistarea unui sindicat de bănci format din Erste Bank Group AG, Deutsche Pfandbriefbank AG și Banca Comercială Română în legătură cu o facilitate de 190 milioane de euro acordată grupului AFI Europe (o companie lider în domeniul dezvoltării și investițiilor imobiliare care operează în Europa Centrală și de Est și care se concentrează pe dezvoltarea de proiecte comerciale și rezidențiale de mari dimensiuni) în scopul achiziționării portofoliului de birouri al NEPI Rockcastle din România.
De asemenea, a asistat OTP Bank Nyrt. și OTP Bank România S.A. în legătură cu facilitățile în sumă maximă de aproximativ 29.380.000 euro acordate către o societate de proiect din România în scopul refinanțării costurilor aferente dezvoltării unui complex rezidențial format din două clădiri, situat în București.
Portofoliul său de proiecte include și asistarea Raiffeisen Bank S.A. (România) în calitate de emitent în cadrul emisiunii inaugurale de obligațiuni verzi - 400.575.000 RON 3,086% Senior Preferred (MREL) Eligible Green Notes cu scadența în 2026, în cadrul programului EMTN. Aceasta a marcat prima emisiune de obligațiuni verzi din sectorul bancar românesc la data emisiunii respective.
În aceeași categorie intră și asistarea Băncii Comerciale Române S.A. ("BCR"), în calitate de emitent, parte a grupului Erste Group Bank, în legătură cu emisiunea inaugurală a BCR de obligațiuni verzi preferențiale de 500 milioane de lei, de tip Senior Preferred (eligibile MREL), în valoare de 5,00 la sută, cu scadența în 2028, în cadrul programului EMTN Multi Issue.
Anca Jurcovan este Partener, Coordonator al Departamentului de Concurență și Ajutor de Stat din cadrul biroului Wolf Theiss București.
Anca Jurcovan este un practician recunoscut în domeniul concurenței care a dobândit o experiență vastă prin asistarea unor clienți de top în cadrul unor investigații de referință desfășurate de Consiliul Concurenței din România.
Ea a asigurat, cu succes, asistenţă juridică în cadrul litigiilor în materie de concurență, contribuind la obţinerea unora dintre hotărârile de reducere sau anulare a amenzilor din ultimii ani.
A dezvoltat, de asemenea, pentru clienţi din sectoarele telecomunicațiilor, comerțului cu amănuntul, energiei, banking, pharma, ample programe de conformare şi de prevenire a încălcării regulilor de concurenţă, având o înțelegere profundă a business-ului întreprinderilor.
În plus, a reprezentat clienți în ceea ce privește structuri contractuale complexe și inovatoare, care au implicat consultanţă multidisciplinară, asigurând interacțiunea dintre concurență și reglementări din alte sectoare.
„Lucrăm într-un mediu foarte competitiv, la viteză şi performanţă maximă, mediu preferat, în general, de barbaţi. Femeile care decid să rămână în avocatura de top, o fac pentru că reuşesc să aducă împreună oameni, avocaţi, clienţi, colaboratori, într-un context de performanţă adictiv intelectual. Cred că femeile au o mentalitate flexibilă bazată pe creşterea şi "împuternicirea" oamenilor din jur, sunt extrem de adaptabile la schimbări, au o capacitate mai mare de renunţare la ego şi promovează colaborarea în detrimentul concurenţei sau ierarhiei. Toate aceste calităţi dau aripi, cresc echipe agile şi proiecte excepţionale”, precizează Anca.
Ea apreciază toate femeile „leader natural”, care reușesc să pună reflectorul pe ce e mai bun din oamenii cu care lucrează, care câştigă şi păstrează încrederea acestora şi care văd partea plină a paharului în orice situaţii dificile. „În mod natural, acestea vor atrage în jurul lor echipe stabile şi foarte performante.”, nuanțează avocatul.
De asemenea, are toată admirația pentru femeile excepţionale mame care îşi văd cu adevărat copiii crescând şi care reuşesc, prin eforturi imense care aduc satisfacţii pe măsură, să jongleze cu toate aspectele vieţii profesionale şi de familie.
Faptul că lucrează într-o firmă de talie Wolf Theiss îi permite să se bucure de avantajele unei organizații cu o puternică prezenţă regională. „Suntem "o firmă - one firm", cu echipe integrate la nivel de arie de practică, dezvoltate în mai multe birouri şi, de cele mai multe ori, lucrăm împreună pe proiecte regionale. Avocaţii învaţă şi cresc enorm prin expunerea la proiecte internaţionale şi la mentori din cele 13 jurisdicţii. Aceştia beneficiază de Şcoala de Excelenţă şi de Leadership de la Viena şi de programe de detaşare în cadrul altor birouri. Astfel, e facil să dobândească experienţa şi vizibilitatea necesare pentru a face paşii următori în carieră. Coordonarea practicii de concurenţă într-o firmă internaţională a venit ca o evoluţie şi o provocare firească după 14 ani în care am construit o practică bogată în cadrul unei societăţi de avocatură locale. Expertiza personală şi învăţarea continuă sunt premisele de bază, misiunea este de a creşte cei mai buni experţi în domeniu”, subliniază partenerul Wolf Theiss.
Dosare relevante pentru economia națională și pentru cea mondială regăsim și în palmaresul deținut de Anca Jurcovan.
Un exemplu în acest sens îl constituie asistența juridică acordată Vodafone România şi reprezentarea în faţa Consiliului Concurenţei cu privire la impactul competitiv al reglementărilor de sector. De asemenea, a fost implicată în asistența juridică acordată GlovoApp23 S.L. în legătură cu autorizarea concentrării economice de preluare a controlului asupra operaţiunilor Foodpanda.
Între proiectele sale regăsim și asistența juridică acordată Plasma Protein Therapeutics Association Europe în cadrul investigației Consiliului Concurenței privind piața imunoglobulinelor umane, în contextul acțiunilor comune de lobby desfăşurate în scopul scutirii imunoglobulinelor de la taxa clawback; dar și asistența juridică acordată Revetas Capital Advisors Cerberus în procesul de accesare a stimulentelor de ajutor de stat disponibile în contextul pandemiei.
Totodată, a acordat asistență unei companii lider în domeniul gestionării durabile a deșeurilor în Europa Centrală și de Sud-Est, în cadrul investigației Consiliului Concurenței din România privind presupusul abuz de poziție dominantă pe piața depozitării deșeurilor industriale; dar și CPI Property Group (CPIPG) cu privire autorizarea preluării controlului asupra IMMOFINANZ AG.
Cornelia Postelnicu este Senior Associate în cadrul echipei Corporate / M&A a biroului din București al Wolf Theiss.
Cu aproape nouă ani de experiență, Cornelia este specializată în drept societar / fuziuni și achiziții, asocieri de tip joint-venture, restructurări intragrup și insolvenţă. În ultimii ani, Cornelia a fost implicată într-un număr semnificativ de tranzacții naționale și internaționale, asistând clienții pe tot parcursul procesului, de la consultanță corporativă privind restructurarea filialelor locale sau efectuarea de audit juridic, până la implementarea efectivă a tranzacției. În plus, Cornelia este implicată în proceduri complexe de executare silită asupra părților sociale ale societăților, ocupându-se de aspecte complexe de drept societar în acest domeniu.
Înainte de a se alătura Wolf Theiss, a colaborat cu una dintre cele mai importante firme internaționale de avocatură prezente în România, unde a consiliat clienți și cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Cornelia a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității din București și este admisă în Baroul București.
Apartenența la echipa Wolf Theiss i-a oferit posibilitatea de a se dezvolta într-un mediu super profesionist şi competent în care se lucrează într-o atmosferă foarte prietenoasă şi deschisă.
„Lucrez constant cu avocații coordonatori ai practicii de Corporate, iar despre toți pot spune ca sunt mentori foarte buni si deschiși în a te lăsa să le "furi" meseria. Personal simt ca învăț din fiecare interacțiune în parte cu ei atât cum să am o viziune mai structurată şi concisă a cazurilor, dar şi cum să privesc problema din punct de vedere comercial, unde este practic impactul pentru client. De asemenea, toți partenerii din Wolf Theiss sunt oameni relaxați şi deschiși la discuții cu orice coleg, iar faptul că poţi intra efectiv oricând în biroului oricărui partener cu o rugăminte diminuează foarte mult stresul şi presiunea la care eşti supus într-o profesie ca a noastră”, subliniază avocatul.
Din punctul său de vedere, succesul în avocatură se măsoară în aprecierea constantă a clienților pentru munca depusă și în mulțumirea personală când ai reușit să găsești o soluție creativă într-un caz dificil. „De multe ori, succesul în profesia noastră este privit, mai ales din exterior, fie din prisma onorariului încasat, fie prin raportare la un anumit caz de anvergură câștigat, însă eu văd gradul înalt de satisfacție personală ca un indicator mai bun al succesului. Dacă te trezești dimineața și ai confortul personal că poți rezolva problemele clienților, iar aceștia, la rândul lor, au încrederea să îţi dea mână liberă în a stabili strategia şi a le impune practic o anumită conduită, atunci poți să te consideri un profesionist de succes”, completează Cornelia.
Unul dintre principiile după care se ghidează în viața de zi cu zi este dezvoltarea continuă. Este de părere că pe măsură ce crești profesional nu numai că trebuie să ții pasul cu schimbările legislative şi noile practici, deci să fii mereu la zi cu partea tehnică a profesiei, dar trebuie să îţi dezvolți şi abilități de mentor pentru a-ţi putea forma o echipă, precum şi să îţi perfecționezi interacțiunea şi comunicarea cu clientul.
Un alt principiul de care ține cont este atitudinea relaxată. „Din experiența acumulată până acum, una din cele mai importante lecții pe care le-am învățat este că trebuie să ai în primul rând o atitudine destinsă şi prietenoasă pentru a obține cele mai bune rezultate atât de la tine, cât și de la oamenii cu care interacționezi. În profesia noastră depindem atât de viziunea creativă a noastră și a colegilor, cât şi de deschiderea şi disponibilitatea clientului de a-ţi da toate informațiile relevante şi de a-ţi explica cât mai bine situația de fapt. O atitudine nepotrivită care impactează relația cu celelalte persoane implicate în proiect îți va sabota mereu șansele de a atinge cel mai bun rezultat ”, explică avocatul.
În plan professional, crede că cea mai bună decizie pentru ea a fost să urmărească interesul clientului și să pună tot timpul pe primul loc nevoia acestuia. „Deși pare un lucru care ar trebui să se întâmple aproape automat, când începi să profesezi, atenția ta va fi concentrată și pe a satisface cerințele organizației din care faci parte, și pe a mulțumi colegii cu care lucrezi, lucru perfect normal de altfel. Însă prioritatea ta numărul 1 din toată lista va determina automat şi felul în care muncești, rezultatul final şi locul în care te afli ”, nuanțează Cornelia.
Andreea Tudorache este Avocat şi face parte din echipa de drept financiar-bancar a biroului din București al Wolf Theiss și din echipa regională de pieţe de capital (titluri de credit) a Wolf Theiss din noiembrie 2018.
Andreea deține o diplomă de licență în drept de la Facultatea de Drept a Universității din București și un masterat în dreptul afacerilor în cadrul aceleiași universități. Totodată, a urmat un semestru la Facultatea de Drept a Universității Erasmus din Rotterdam (Olanda), parte a programului de schimb Erasmus.
Ea este membră a Baroului București din februarie 2013. Anterior colaborării cu Wolf Theiss, Andreea a dobândit experienţă semnificativă în cadrul unor societăți internaţionale de avocaţi din București. Avocatul a acordat consultanţă juridică preponderent în cadrul proiectelor de finanțări, de programe şi emisiuni de obligaţiuni, tranzacțiilor de vânzare a portofoliilor de creanțe neperformante/NPL-uri, precum şi cu privire la aspecte de reglementare aferente activităţii băncilor şi instituţiilor financiare nebancare, activităţii de investiţii şi de asigurare.
Andreea mărturisește că de-a lungul carierei a interacţionat cu numeroşi avocaţi mai seniori, atât din cadrul Wolf Theiss, cât şi din alte firme de avocaţi, în diverse situaţii (în calitate de avocaţi coordonatori, de colegi de echipă, sau de ”adversari”), interacţiune ce i-a îmbogăţit experienţa de viaţă în mod semnificativ, într-un interval de timp relativ scurt. „Am avut ocazia să întâlnesc mulţi colegi şi multe colege avocat pe care i-am şi le-am admirat sincer şi care m-au inspirat să îmi propun o evoluţie asemănătoare lor. Invariabil, cei pe care îi am în vedere s-au dovedit pregătiţi temeinic, responsabili, optimişti, diplomaţi, pasionaţi, îndrăzneţi şi au tratat proiectele într-un mod calm, argumentat, echilibrat şi concentrat asupra problemei de rezolvat, indiferent de presiunile inerente profesiei de avocat”, mai spune interlocutoarea BizLawyer.
Din punctual său de vedere, unul cele mai apreciate beneficii ale mediului de lucru din Wolf Theiss este acela că echipele din care face parte includ persoane de o calitate profesională şi umană deosebită (atât avocaţi, cât şi alţi colegi), de la care ea poate învăţa mereu. Un alt beneficiu este expunerea pe proiecte foarte interesante, diverse, multi-jurisdictionale şi în serviciul unor clienţi sofisticaţi. Un beneficiu îl reprezintă și dimensiunea firmei care permite fiecăruia specializarea dorită, dar și atmosfera destinsă între colegi (indiferent de gradul de senioritate), investiţia periodică în dezvoltarea profesională (de exemplu, prin programul intern ”Şcoala de Excelenţă”) şi mentoratul.
„Consider că fiecare etapă de dezvoltare a carierei de avocat are obiective particulare, concrete, măsurabile pentru a defini succesul şi a îl măsura. Pe lângă acestea, pentru mine sunt indicii ale succesului, în general, aprecierea clienţilor şi a colegilor avocaţi, plăcerea resimţită atunci când lucrez pe anumite mandate şi satisfacţia de a putea contribui la succesul echipei din care fac parte”, apreciază Andreea.
Principiile care îi ghidează viața sunt multe, dar punctează câteva, care s-au dovedit relevante şi în activitatea profesională, întrucât înglobează valorile de care ea ține seama ca avocat: a trata pe toţi din jur şi în general natura cu respect, cu curiozitate, cu grijă şi cu generozitate, a dedica timpul acelor activităţi şi persoane care îi aduc plăcere sau care îi fac bine, a urmări planul în mod disciplinat, a fi cumpătată, a fi recunoscătoare pentru tot ce are şi ce i se întâmplă (indiferent de cum pare în primul moment, „bun” sau „rău”), a accepta fiecare persoană aşa cum este, ca punct de pornire în orice tip de relaţie, şi a-i acorda prezumţia de bună credinţă (până la proba contrară).
„Cea mai bună decizie legată de profesie pe care am luat-o de la început a fost să spun ”da” proiectelor noi, în mod repetat şi entuziast, în ciuda disconfortului ocazional cauzat de depăşirea zonei de confort”, concluzionează Andreea.
Nina Lazăr este Avocat în cadrul Wolf Theiss şi face parte din echipa de Protecția datelor şi conformitate în cadrul biroului din București al Wolf Theiss.
Cu o experiență de peste 15 ani în domeniul juridic, în prezent, ea își concentrează în principal activitatea pe domeniul protecției datelor cu caracter personal şi tehnologia informației, dar şi pe domenii precum proprietatea intelectuală, conformitatea anticorupție, conformitatea privind combaterea spălării banilor.
Experiența diversă a Ninei cuprinde, printre altele, oferirea de consultanță de specialitate clienților firmei cu privire la contracte de prelucrări de date, transferuri internaționale de date cu caracter personal, analize de impact privind prelucrarea datelor, încălcări ale securității datelor cu caracter personal, dar și în situații juridice complexe precum cele referitoare la AI, machine learning și profilare, sau impactul pandemiei Covid-19 asupra protecției datelor cu caracter personal.
Înainte de a se alătura Wolf Theiss, Nina și-a desfășurat activitatea în cadrul uneia dintre corporațiile financiare de top din România, unde a fost activ implicată în proiecte ce au presupus colaborarea cu toate departamentele societății, precum și cu filialele acesteia, aflându-se în mijlocul proiectelor de transformare care au acoperit domenii precum tehnologia informației, securitatea cibernetică, digitalizarea, protecția datelor, externalizarea activităților, proprietate intelectuală, precum și aspecte de dreptul muncii.
Experiența profesională a Ninei include oferirea de consultanță juridică și reprezentare în negocierea contractelor comerciale (în domenii precum tehnologia informației, imobiliar, proprietate intelectuală), reprezentarea cu succes a clienților în litigii complexe de drept comercial şi dreptul muncii.
Nina este acreditată ca specialist în protecția datelor. Ea deține certificarea ECPC-B Professional DPO emisă de European Centre on Privacy & Cybersecurity şi Universitatea Maastricht.
Nina este membră a Baroului Iași și deține o diplomă de licență în drept, precum și o diplomă de master în studii europene de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
În cariera sa de până acum, Nina consideră că cea mai bună decizie profesională a fost aceea că a devenit avocat. „Expunerea la noi provocări profesionale, experienţa acumulată şi recunoaşterea muncii sunt lucruri care mă fac să spun că practic o profesie care îmi aduce numeroase satisfacţii, care în acelaşi timp mă impulsionează să cresc profesional şi să tind spre o versiune a mea mai bună”, completează avocatul.
Nina amintește faptul că atunci când lucrezi într-o firmă de avocatură precum Wolf Theiss, spiritul de echipă este cel care se face simţit de la prima interacţiune. „Echipele se transformă, proiectele încep şi se termină, dar ce rămâne e acel sentiment puternic că eşti parte dintr-o mare echipă de adevăraţi profesionişti: totul se mişcă unitar, toţi vorbesc aceeaşi limbă, toţi lucrează pentru acelaşi scop, fiecare are sarcinile sale bine definite, aducându-şi propria contribuţie cu maxim de profesionalism. Dintre multele proiecte în care am fost şi sunt implicată, le menţionez aici pe cele coordonate de avocat partener Ileana Glodeanu, de la care orice avocat poate învăţa ce înseamnă profesia de avocat exercitată cu înalt profesionalism şi dedicare. Cu fiecare interacţiune, am câştigat un plus de experienţă şi o confirmare a rolului meu de specialist într-o echipă de profesionişti adevăraţi, cu care putem face faţă oricărei noi provocări profesionale”, mai spune avocatul.
Ea crede cu tărie că munca facută bine şi la timp, precum şi păstrarea curiozităţii profesionale sunt condiţii esentiale pentru a fi un bun profesionist. Iar când empatizezi cu clientul şi reuşeşti astfel să afli cum îl poţi ajuta cel mai bine, cred că te apropii de desăvârşirea ca profesionist.
Un mediu care cultivă talentele
Wolf Theiss București este un mediu în care talentele sunt cultivate, iar profesioniștii aflați la început de drum sunt ajutați să se dezvolte.
Iulia-Gabriela Cumpăratu este Avocat în cadrul echipei Corporate / M&A a biroului Wolf Theiss din București.
Înainte de a se alătura Wolf Theiss, Iulia a fost stagiar la mai multe firme de avocatură locale și la multe instituții de stat, a lucrat într-un birou de executor judecătoresc și a participat la diferite concursuri.
De asemenea, a fost voluntară pentru Asociația Studenților în Drept (ASD). Iulia a absolvit Facultatea de Drept și are un L.L.M în Dreptul Uniunii Europene la Universitatea din București. Este admisă la Baroul București.
Tânăra mărturisește că nu a știut de la început că o să fie avocat, dar s-a văzut profesând în cadrul unei cariere juridice.
„Pentru că întotdeauna am fost o persoană deschisă și căreia îi place să acumuleze experiențe, în liceu m-am implicat în mai multe activități extracurriculare prin intermediul cărora am reușit să mă descopăr și să realizez ce mi-ar plăcea cu adevărat să fac pe viitor. Așadar, dorința de a urma o carieră în Drept s-a născut în perioada liceului după ce am avut plăcerea de a participa la mai multe ședințe de judecată. Deși știam câteva aspecte generale cu privire la profesiile juridice, atunci am simțit pentru prima dată că mă regăsesc în această poveste”, povestește Iulia.
Ulterior, a început să o intereseze din ce în ce mai mult domeniul juridic și a descoperit că se potrivește perfect principiilor după care se ghidez în viață și personalității sale puternice.
„În primul rând, consider că această profesie se clădește pe încrederea clientului în activitatea pe care o prestezi, pe un profesionalism desăvârșit și dorința de dezvoltare continuă. Astfel, de la începutul profesiei am încercat să mă formez în acest sens și să absorb cât mai multe informații. Norocul meu a fost că am avut în jur oameni de la care am putut învăța și care au fost întotdeauna deschiși să îmi răspundă la toate întrebările”, susține avocatul.
Iulia este perfect conștientă că, pe lângă cunoștințele juridice temeinice pe care trebuie să le aibă un avocat, în centrul activității sale se află mereu clientul său. „Cred că avocatul trebuie să știe să asculte, să pună întrebările potrivite pentru a putea mai apoi să aducă problema expusă de client în planul juridic și să găsească rezolvarea, folosindu-se de cunoștințele sale. Un alt aspect important pe care l-am avut mereu în vedere este faptul că domeniul juridic se confruntă constant cu schimbări, iar în calitate de avocat ai datoria de a fi foarte bine ancorat în realitate și de a fi la curent cu toate aceste modificări. De asemenea, mi-am propus ca pe parcursul drumului meu în carieră să rămân un om echilibrat, implicat și la fel de empatic”, consideră tânăra.
Iulia le-ar recomanda Wolf Theiss colegilor săi de generație și nu numai. În primul rând, fiind o firmă de avocatură activă la nivel internațional îți oferă oportunitatea de a lucra și colabora alături de avocați din alte țări. Paleta largă de domenii de activitate ale departamentelor îți permite să interacționezi mai ușor cu avocați specializați în alte materii și să dobândești un bagaj de cunoștințe mult mai larg, fapt pe care îl văd benefic pentru carieră.
Un alt lucru care i se pare important este faptul că are plăcerea de a lucra cu societăți foarte mari, care ridică probleme extrem de interesante de drept a căror soluționare poate fi antrenantă. De foarte multe ori legislația nu are în vedere toate situațiile care se pot ivi în practică, dar, lucrând în echipă, experții Wolf Theiss reușesc să le ofere clienților cele mai bune soluții într-un timp scurt.
„Wolf Theiss îți oferă un cadru foarte bine gândit din perspectivă administrativă care te ajută să înveți să lucrezi organizat. Mai mult decât atât, faptul că ai acces la o gamă largă de informații și la numeroase traininguri nu poate fi decât un argument în plus pentru a alege firma noastră. Eu și Wolf Theiss avem o poveste, dacă pot spune așa, deoarece am fost intern în cadrul societății în timpul facultății. Pentru că m-am atașat mult de oamenii din echipa Corporate / M&A şi pentru că am simțit că alături de ei pot evolua și mă pot forma armonios, atunci când am devenit avocat stagiar, Wolf Theiss a fost prima opțiune pe lista mea. La momentul respectiv, am ales oamenii care mi-au oferit sprijinul de care aveam nevoie la început de drum și care au crezut în mine încă de pe băncile facultății. Ulterior, s-a dovedit că am făcut o alegere bună pentru că, la fel ca și atunci când am fost intern, echipa m-a implicat în foarte multe proiecte, mi-au pus la dispoziție timpul lor și toate cunoștințele necesare evoluției mele. Pe scurt, aș recomanda Wolf Theiss pentru profesionalism, pentru oameni și pentru dinamica proiectelor”, declară Iulia.
Maria Ionescu este Avocat în cadrul departamentului de Concurență și Ajutor de stat a biroului Wolf Theiss din București. Înainte de a se alătura echipei Wolf Theiss, Maria a fost stagiar în departamentele de Concurență, Ajutor de stat și Litigii ale unei firme de avocatură din România.
Maria oferă consultanță juridică clienților din industrii variate, de la companii mijlocii până la mari corporații internaționale cu privire la diferite aspecte ale dreptului concurențial și ajutorului de stat, asistând clienții pe parcursul inspecțiilor inopinate, în cadrul procedurilor de control al concentrărilor economice, precum și în proiecte de conformare cu regulile de concurență.
Maria este absolventă a Facultății de Drept din cadrul Universității București, precum și al studiilor de Master în Drept societar și comercial, cu specializare în Dreptul concurenței, în cadrul Universității din Maastricht, Olanda. Maria este membră a Baroului București.
Alegerea unei cariere în Drept a a luat naștere dintr-o intuiție devenită din ce în ce mai puternică pe parcursul liceului, ghidată în același timp de o doză de visare și curaj. „Zic curaj pentru că, spre deosebire de alți colegi de generație, nu aveam cunoștințe care profesau deja în domeniu și de la care puteam ”fura” un sfat practic. Eram însă de părere că o carieră în drept, indiferent de profesia pe care ajungi să o practici în urma finalizării studiilor de licență, îți deschide nenumărate uși și oportunități către lumea de business și modul în care funcționează o serie de industrii și domenii de afaceri. Ulterior, din fericire, am avut plăcerea să observ că am avut dreptate”, arată Maria.
Tânăra menționează ca s-a ghidat mereu după o serie de principii personale. Ea crede în disciplina conduitei zilnice, dar mai ales în bun simț, moderație și, poate cel mai important, răbdare (în special cu tine).
De asemenea, încrederea clientului este, în egală măsură, primordială în profesia de avocat și se clădește pe bază de seriozitate, disponibilitate și pasiune.
„Capacitatea de a te adapta rapid și eficient la nevoile mereu în schimbare ale clientului tău și ale mediului de afaceri este de asemenea o provocare. Desigur, cunoștințele juridice și studiul continuu sunt indispensabile oricărei persoane care urmează acest parcurs profesional, în timp ce lecțiile învățate din greșelile și erorile pe care le facem sau din obstacolele pe care inevitabil le întâlnim ajung să ne definească traseul și să ne perfecționeze”, completează Maria.
Avocatul mai povestește că în urma absolvirii Facultății de Drept și a promovării examenului de Barou, a ales să urmeze studiile de master în Olanda, în cadrul Universității din Maastricht. Acolo a avut oportunitatea de a vedea și perspectiva europeană a dreptului învățat în timpul facultății și de a-și lărgi, printre altele, puținele cunoștințe la vremea respectivă în dreptul concurenței.
„Tot acolo am decis și că o carieră de avocat în dreptul concurenței "îmbină utilul cu plăcutul" și că, pe viitor, asta este ceea ce vreau să fac. Astfel, am început să-mi îndrept atenția către societăți de avocatură din România cu o practică de concurență dezvoltată. Determinată de asemenea de o serie de rațiuni obiective, cum ar fi valorile organizației și posibilitățile de dezvoltare, am ales Wolf Theiss. Fiind o societate internațională, expunerea la o paletă diversificată de mandate și clienți a fost chiar ceea ce mi-am dorit. Îi putem spune destin, dar întâmplarea a făcut ca actuala coordonatoare a practicii de concurență a biroului Wolf Theiss din București – Anca Jurcovan - să fie chiar unul dintre speakerii pe care i-am invitat cu ocazia unui proiect organizat în cadrul asociației ELSA București în timpul facultății”, își amintește Maria.
Tânăra subliniază faptul că ar recomanda tuturor Wolf Theiss. „Cu siguranță! Factorul uman dar și o serie de valori precum integritate, calitate, pasiune, spirit de echipă și creativitate sunt printre motivele pentru care aș recomanda Wolf Theiss atât colegilor de generație, dar nu numai. Wolf Theiss este compusă din avocați experimentați care, pe baza cunoștințelor vaste dar și a atenției la detaliu, echilibrează cu o eleganță aparte asistența juridică oferită cu soluții practice, asigurând în același timp că obiectivele de afaceri ale clientului sunt protejate”, mai spune Maria.
Beneficiile unei firme de avocatură internaționale
Andreia Moraru-Peltecu este Avocat în echipa de Litigii şi Proprietate Intelectuală a biroului din București al Wolf Theiss.
Înainte de a se alătura echipei Wolf Theiss, ea a fost avocat în departamentul de Litigii și IP al unei alte societăți de avocatură din România. Este specializată în litigii comerciale și de Proprietate Intelectuală, precum și în proceduri de arbitraj comercial și de investiții. Avocatul a asistat numeroși clienți, de la companii de talie mijlocie până la mari corporații internaționale cu privire la diverse aspecte în domeniul soluționării disputelor.
Andreia a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca în 2015 și deține două diplome de Master, una în Drept internațional public (drept internațional al investițiilor) de la Universitatea Leiden, Facultatea de Drept din Leiden, Olanda și a doua în Arbitraj internațional de la Universitatea din București, Facultatea de Drept. De asemenea, a participat la un program Erasmus al Facultății de Drept din cadrul Universității Utrecht, Olanda. Este membră a Baroului București.
Tânăra a ales să studieze dreptul la finalul liceului. La acel moment, oscila între a urma Facultatea de Științe Politice sau cea de Drept, însă a considerat că dreptul este un domeniu care îi oferă perspective profesionale mai concrete după terminarea facultății.
„Decizia de a urma o carieră în avocatură am luat-o la finalul anului doi de facultate, în urma unui stagiu de practică la o societate de avocatură din Cluj-Napoca, orașul în care am studiat. Acel stagiu de practică a reprezentat primul contact real pe care l-am avut cu profesia de avocat, iar experiența de acolo m-a convins că o carieră în Drept ar fi potrivită pentru mine. De la început am avut trei criterii care au stat la baza deciziilor mele profesionale: să mă mut în București, să lucrez pentru o firmă internațională de avocatură și să mă specializez în litigii & arbitraj. Decizia de a mă muta la București a fost una pragmatică, deoarece sunt mai multe oportunități de dezvoltare profesională decât în alte orașe, iar cele mai complexe dosare și mandate sunt în București. Mi-am dorit să lucrez într-o firmă internațională pentru că sunt o fire competitivă și perfecționistă, iar din experiențele anterioare, am învățat că cea mai bună premisă pentru a ajunge să excelez într-un domeniu este să fiu înconjurată de oameni talentați. Am observat că cei mai buni studenți din anii mai mari tind să opteze să lucreze în firme internaționale, motiv pentru care mi-am dorit să mă număr și eu printre ei. Nu în ultimul rând, am ales să mă specializez în litigii datorită dinamicii competitive și adversariale ale acestei laturi a profesiei. Experiența din instanță și sentimentul pe care îl am atunci când obținem o soluție favorabilă îmi alimentează în mod constant nivelul de motivație și reprezintă principala sursă de satisfacție profesională pentru mine. În plus, fiecare dosar este diferit, ceea ce reprezintă o provocare intelectuală constantă”, arată Andreia.
Alegerea organizației din care face parte a intervenit datorită faptului că și-a dorit să lucreze într-o firmă internațională, cu expunere la mandate complexe şi cu o paletă diversă de dosare, care îi permită să facă atât litigii cât şi arbitraj.
Un alt criteriu important pentru ea a fost să facă parte dintr-o organizație care investește în dezvoltarea profesională a avocaților colaboratori, și care are o reputație bună la nivel național și internațional, atât din punct de vedere al rezultatelor, cât și a culturii organizaționale.
„Am ales Wolf Theiss pentru că am considerat că îndeplinește toate aceste criterii şi, pot spune cu bucurie, că așteptările pe care le aveam atunci când m-am alăturat echipei de litigii nu doar că au fost întrunite, ci chiar depășite. Și Da, Da! Aş recomanda-o cu încredere. Este un mediu de lucru dinamic, unde ai ocazia în fiecare zi să lucrezi alături de oameni deosebiți și să înveți lucruri noi. De asemenea, este o societate unde se pune accentul pe lucrul în echipă, în care ţi se dau de la început responsabilități importante, dar ai parte și de multă susținere de la colegii seniori. Consider că acest mod de lucru, cu autonomie şi responsabilitate la nivel individual, dar și cu o cultura de colegialitate și un sistem de susținere care te ajută să reușești, este cea mai valoroasă experiență oferită de Wolf Theiss. Este un mod de lucru care îți clădește încrederea de sine și îmi conferă zilnic sentimentul că progresez pe plan profesional şi că devin un avocat mai bun”, susține Andreia.