În ultimul an, efectele crizei sanitare declanșate de pandemie nu au fost singurele provocări peste care a trebuit să treacă Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP. Jucătorul din industria medicală a avut de finalizat o fuziune care a vizat Help Net și cele 32 de unități Eco Farmacia cumpărate în 2020 și care s-a încheiat cu succes la 1 aprilie 2021. Proiectul a fost gestionat sută la sută intern, fiind o muncă de echipă în care mai multe departamente din companie au acționat împreună pentru a face față provocărilor juridice și de business care apar inevitabil în astfel de achiziții. Integrarea în Help Net a lanțului regional de farmacii Eco Farmacia este o parte importantă a planului de expansiune a afacerilor PHOENIX în România.
Investitorii germani din cadrul PHOENIX GROUP au planuri mari pentru România, încă de la intrarea în țara noastră exprimându-și dorința de a dezvolta un business regional puternic.
Odată ce au achiziționat Farmexim și Help Net, investitorii s-au orientat către preluarea altor afaceri din domeniu cu scopul de a mări portofoliul deținut în România.
Orientați puternic spre retailul farma , de la preluarea Help Net de către PHOENIX GROUP, investitorii germani au cumpărat 350 de farmacii. Este vorba despre unități preluate de la Remedia, Proxi Farm, dar și de foarte multe farmacii independente. Toate aceste achiziții au fost unele de business și au implicat preluarea cu totul a unității respective (autorizația, vadul commercial, clientela, stocul de marfă, mobilierul etc).
Nevoia fuziunii a intervenit ca urmare a faptului că în cadrul acestor tranzacții a intervenit și o preluare de tip share deal. Este vorba despre achiziția celor 32 de farmacii deținute de Eco Farmacia.
Provocările unei fuziuni în zona farma
„Proiectul de fuziune s-a încheiat cu succes la data de 1 aprilie 2021”, a declarat Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP.
Expertul ne-a explicat că provocările apărute au fost atât din punct de vedere juridic, cât și de business, dat fiind că preluarea unor farmacii, fie ea și „de drept” în temeiul legii societăților comerciale, tot poate da naștere unor sincope și difuncționalități în asigurarea continuității activității farmaciilor preluate prin fuziune pentru care sunt necesare: autorizațiile eliberate de Ministerul Sănătății, preluarea contractelor cu casele de asigurare de sănătate pentru asigurarea accesului pacienților la medicamente compensate.
„Și, deși legea spune clar că în cazul fuziunii, transferul (inclusiv al tuturor contractelor, autorizațiilor eliberate pe societatea absorbită) are loc automat, în realitate nu este așa. S-a muncit mult cu autoritățile: adrese, audiențe etc. În același timp, a fost o provocare realizarea inventarelor la data fuziunii, schimbarea caselor de marcat fiscale etc, astfel încât să se asigure un număr de zile care să tindă spre zero în care farmaciile preluate să fie închise. Din punct de vedere legal, dar și de business, a fost necesară integrarea farmaciilor preluate în imaginea și brandul Help Net. De asemenea, s-a urmărit păstrarea clienților și reoreintarea acestora către noul concept. Nu mai vorbim aici de provocările din perspectiva datelor cu caracter personal”, a completat Mihaela Scărlătescu.
------------------------------------------------------------------------------------------
Citește și
► In-HouseLegal.ro | Grupul Farmexim & Help Net și-a recrutat noul Head of Legal and Compliance Director de la A&D Pharma. Cine este Mihaela Scărlătescu, noul coordonator, și cu ce firme de avocați a colaborat în trecut
------------------------------------------------------------------------------------------
Privind în urmă, Mihaela Scărlătescu se declară mândră de tot ceea ce a realizat alături de echipa sa. Iar bucuria este și mai mare având în vedere că absolut tot proiectul care a vizat această fuziune a fost gestionat sută la sută intern.
Alături de departamentul juridic au acționat și alte echipe adiacente din grup. Este vorba despre regulatory, financiar, marketing, IT, comercial, M&A, vânzări și HR, administrativ.
Greul a fost dus însă de cei patru oameni care au format nucleul juridic care s-a ocupat de fuziune. „Patru oameni, în care sunt inclusă și eu, au lucrat în echipă pentru o bună coordonare din toate perspectivele: legal și business. Astfel, a existat un team leader care a coordonat toate departamentele implicate: regulatory pentru autorizații și contractare, administrativ pentru pregătirea mobilierului de brand Help Net, financiar și taxe fără de care proiectul de fuziune nu putea fi finalizat, IT pentru partea de sisteme software și case de marcat, HR pentru preluarea angajațiilor în procedurile cerute de lege. Având însă experiența unor fuziuni asemănătoare, organizarea și coorodnarea au fost ireproșabile, acționând ca o echipă de fotbal sudată (daca tot suntem în plin campionat)”, a detaliat avocatul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Chiar dacă fuziunea a presupus alăturarea a două companii din România, s-a colaborat intens și cu departamentul de Legal al grupului Phoenix, deoarece un astfel de proiect presupune respectarea procedurilor de guvernanță corporativă, de la aprobarea structurată și detaliată până la raportările periodice pe status.
Inițial s-a dorit ca fuziunea să se încheie la 31 decembrie 2020 pentru că astfel lucrurile erau mult mai simple din punct de vedere contabil și financiar. Dar cum un proiect de o asemenea amploare depinde foarte mult de autorități, termenul de 1 aprilie 2021 a fost perfect.
„Cele mai dificile aspecte ale integrării celor două business-uri pe care echipa de legal le-a avut de rezolvat au vizat asigurarea continuității activității farmaciilor și stabilirea datei fuziunii astfel încât să nu o luăm pe ghicite și să avem timpi morți”, a precizat juristul.
Mihaela Scărlătescu a mai menționat faptul că, în prezent, Help Net a preluat toate farmaciile Eco Farmacia, acestea fiind deplin integrate din toate perspectivele, inclusiv în ceea ce privește angajații. „La acest moment, datorită fuziunii au rămas cele două societăți axate, una pe distribuție farmaceutică (Farmexim), respectiv cea de-a doua pe parte de retail farmaceutic (Help Net)”, a subliniat avocatul.
----------------------------------------------------------------------------
Citește și
► In-houseLegal.ro | Multe proiecte cu grad de dificultate ridicat au fost gestionate 90% intern, anul trecut, în cadrul grupului Farmexim & Help Net, ceea ce a crescut gradul de încredere a Bordului în echipa de legal. Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director: Avocații interni sunt mai bine poziționați și participă activ la definirea strategiilor și la procesul de luare a deciziilor
----------------------------------------------------------------------------
Mihaela Scărlătescu s-a alăturat în urmă cu un an echipei Farmexim & Help Net, parte a PHOENIX GROUP. În toată această perioadă, ea a reușit să formeze un departament care a trecut cu succes peste examenul fuziunii care a vizat Help Net.
„După un an de activitate în grup, am reorganizat cu totul structura departamentului pe care l-am găsit împărțit pentru fiecare societate în parte: Help Net și Farmexim. Or, asta presupunea o mare ineficiență, dat fiind faptul că munca era dublată pe parte de comercial, registrul comerțului, litigii etc. Astfel, am unit și integrat cele două departamente, astfel încât să deservească unitar și specializat ambele societăți. Noua entitate a fost împărțită în patru structuri distincte: dezvoltare și suport, comercial, litigii și Compliance & GDPR”, arată expertul.
Avocatul mai spune că legal managerii au fost selecționați ținând cont și de echipa găsită, dar și de colegii noi.
„Totul a fost gestionat discutând cu fiecare, astfel încât am ținut cont de ce și-au dorit (atât cât s-a putut), dar mai ales de abilitatea fiecăruia și de „al șaselea simț” pe departamentul pe care îl conduce. De exemplu, Legal managerul pe litigii este pasionat de litigii și lucrează cu echipa „toți ca unul”, venind cu zeci de soluții și contrasoluții până iese ce este mai bun. Legal managerul pe dezvoltare și suport are un fler unic, aș spune, pe negocierile specifice tipului acesta de achiziții de retail farmaceutic, dar și o super organizare și viteză în acordarea activităților de suport, care cel puțin pe parte de retail nu sunt deloc puține. Legalul pe comercial este în faza provocării și i-am acordat toată încrederea tocmai ca să poată crește frumos, având o echipă care îl susține cu dedicație. Iar despre persoana care se ocupă de GDPR/Compliance pot spune că are toată determinarea și dârzenia necesare pentru aceste funcții. Personal, sunt mândră de întreaga echipă de la juridic, întotdeauna am creat echipe care au crescut frumos, unic, având valoare atât împreună cât și ca fiecare membru din echipă”, ne-a declarat Mihaela Scărlătescu.