Multinaționalele prezente în România văd țara noastră ca pe o piață în continuă evoluție, care oferă un context de business complex și dinamic, în care provocările pot interveni la orice pas. Industria de FMCG, de exemplu, a avut o evoluție rapidă, plină de obstacole peste care jucătorii din domeniu au fost obligați să treacă. Florina Homeghiu, Country Legal Manager al Coca-Cola HBC România, estimează că și anul acesta se va întâmpla la fel. “Din punctul meu de vedere, pentru compania noastră, în 2019 provocările vin din două direcții principale. Prima dintre ele este dată de schimbări legislative ce intervin în normativele care guvernează activitatea noastră. Pentru noi este vital să fim în conformitate cu cadrul legislativ. A doua direcție este reprezentată de eforturile Coca-Cola HBC pentru construirea unui portofoliu prin care să fim alături de consumatorii noștri în toate ocaziile de consum, pe parcursul întregii zile. Acesta este obiectivul companiei noastre și cu toții suntem implicați în acest proces, pentru a acoperi toate detaliile, indiferent că este vorba despre echipa Juridică, despre colegii din Vânzări, Marketing sau Producție”, punctează liderul departamentului de Legal al firmei.
Companii atât de mari, în care afacerea este structurată pe foarte multe paliere, nu au cum să fie pregătite în totalitate pentru provocările care pot interveni în activitatea lor. Totuși, departamentele din cadrul unei firme de acest tip sunt mereu cu arma la picior pentru a putea aborda din mers orice schimbare care intervine. Diferența între succes și insucces este dată de modalitatea în care fiecare jucător abordează provocările.
Cel mai important rol îl joacă în acest caz Departamentul Juridic, care trebuie să fie pregătit pentru a răspunde corespunzător tuturor problemelor care pot interveni într-un business de asemenea dimensiuni.
“Pentru noi, de exemplu, este important că reușim să punem la un loc experiența și viziunea de business a tuturor celor care dețin expertiză pe un subiect cu impact asupra operațiunilor. Asta ne ajută să avem reacții rapide și informate atunci când este cazul, dar și să punem în valoare know-how-ul intern și experiența extrem de valoroasă a oamenilor noștri. Nu în ultimul rând, ne dorim să fim un partener de dialog pentru autorități, prin intermediul asociațiilor de business din care facem parte. Având în vedere că, până la urmă, pentru noi consumatorul este cel mai important beneficiar al activității noastre, suntem convinși că acest dialog poate să genereze cele mai bune soluții, atât pentru mediul privat, cât și pentru mediul instituțional”, explică Florina Homeghiu.
Industria de FMCG va avea un an în care vor apărea foarte multe schimbări legislative. Cele mai multe dintre ele vor viza domeniul protecției consumatorului, gestionarea deșeurilor de ambalaje, etc.
“Activitatea departamentului pe care îl coordonez acoperă numeroase arii de expertiză, precum: dreptul comercial, dreptul concurenței, protecția consumatorului, resurse minerale etc., iar, în 2019, volumul de muncă va rezulta din „day-to-day business”, proiectele aferente pieței FMCG. Astfel, Coca-Cola HBC România a lansat în 2018 AdeZ (băutura pe bază de plante), iar, în ultimele luni, numeroase produse pe piața de băuturi cu puține calorii sau zero calorii (Coca-Cola Vanilla Zero Zahar, Coca-Cola Cinnamon Zero Zahar, Coca-Cola Peach Zero Zahar), partea de regulatory, contractele, derularea campaniilor de marketing, etc. fiind foarte importante”, subliniază avocatul.
În acest context, echipa condusă de Florina Homeghiu își va concentra atenția și energia pe domeniile de drept necesare și importante pentru derularea activității organizației, astfel încât să își consolideze cunoștințele. „Membrii departamentului juridic participă activ la conferințe interne și internaționale, workshop-uri organizate pe diverse teme juridice și de business (dreptul concurenței, GDPR, drept comercial, etc.) ”, nuanțează expertul.
Departamentul Juridic al Coca-Cola HBC România este format din cinci oameni. Patru dintre aceștia au pregătire juridică și gestionează activitatea din cadrul Coca-Cola HBC România: contracte comerciale, proiecte corporate, protecția consumatorilor etc.. Lor li se alătură un al cincilea membru al echipei care asigură suportul administrativ: relația cu anumite autorități, Registrul Comerțului, companiile de recuperare creanțe, etc.). “Avem o echipă cu multă experiență, care poate face față oricând tuturor provocărilor din activitatea companiei. Pentru moment, structura departamentului nu va fi schimbată și vom apela la expertiza și ajutorul avocaților externi, în funcție de nevoile business-ului”, mai spune Florina Homeghiu.
Atunci când se impune, se apelează și la specialiști externi, dar externalizarea către firme de avocatură se realizează punctual, în funcție de necesitățile și expertiza de care compania are nevoie în cadrul unui proiect. “Avem o bună colaborare cu avocați din cadrul unor firme de avocatură românești pe diverse ramuri de expertiză și ne-au ajutat în cadrul proiectelor pe care le-am derulat în 2018: dreptul concurenței, implementarea cerințelor GDPR, diverse aspecte legate de protecția consumatorului. Colaborarea cu avocații externi se face în funcție de cerințele concrete ale unui proiect sau elementele noi din cadrul strategiei de business”, precizează Country Legal Managerul Coca-Cola HBC România.
Grupul Coca-Cola HBC și, implicit, entitatea din România, au un panel al firmelor de avocatură cu care colaborează pe diferite proiecte/ramuri de drept. “Astfel, periodic, se derulează o procedură de selecție a firmelor de avocatură care vor face parte din panel și care ne vor ajuta cu experiența lor în derularea activității noastre. La începutul anului 2018 s-a finalizat o astfel de procedură, la care au fost invitate numeroase firme de avocatură locale și internaționale, care a avut la bază numeroase criterii: ariile de drept în care acestea pot oferi servicii juridice, oferta financiară, poziția pe piață, experiența anterioară în cadrul colaborării cu Coca-Cola HBC România (dacă este cazul), etc. După analiza ofertelor primite (atât la nivel local, cât și central), au fost selectate câteva firme de avocatură cu care colaborăm și în 2019”, detaliază Florina Homeghiu.
Florina Homeghiu și-a început cariera de avocat la scurtă vreme după ce a obținut licența în cadrul Facultății de Drept a Universității din București. A absolvit cursurile acestei instituții în 2005, iar în 2006 era deja membră a Baroului București.
Intrarea în profesie nu i-a întrerupt traseul academic, Florina fiind adepta unei pregătiri continue. A urmat cursurile de Masterat – Dreptul Afacerilor, Facultatea de Drept, Universitatea din București (2005 – 2006) și cursurile Școlii Doctorale din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative – specializarea Științe Administrative (2010 – 2013).
“Munca de avocat am desfășurat-o în cadrul unor societăți de avocatură, atât românești, cât și internaționale, în domeniul consultanței juridice, acoperind arii precum: corporate, comercial (contracte comerciale, tranzacții, activitate de due-diligence privind societăți comerciale din diverse ramuri de activitate, etc.), real estate, dreptul energiei, etc. După aproximativ 12 ani de activitate în cadrul firmelor de avocatură, începând cu octombrie 2017 am fâcut o schimbare, trecând astfel din postura de avocat extern în cea de avocat intern și, în același timp, de beneficiar al serviciilor de avocatură în cadrul Coca-Cola HBC România. Compania produce, îmbuteliază local și distribuie în România și în zece alte țări din regiune băuturile din portofoliul companiei Coca‑Cola. Din decembrie 2018 sunt Country Legal Manager al Coca-Cola HBC România”, povestește avocatul.
Proiectele majore din România
Business-ul Coca-Cola din România este văzut în cadrul grupului ca fiind un hub de inovatie, dar se remarcă și datorită unui standard pentru excelenta campaniilor de marketing. „ În ultimii doi am avut cele mai multe lansări de produse din istoria noastră de 27 de ani în România, iar acest trend va continua. La începutul lunii aprilie, am inaugurat o investiție de 11 milioane de euro în fabrica noastră de îmbuteliere a apei de la Poiana Negrii. Și nu în ultimul rând, investim anual pentru sustenabilitatea operațiunilor noastre, pentru că sustenabilitatea este un obiectiv extrem de important pentru noi. Am încercat să explic în câteva rânduri că Departmentul Juridic nu are timp să se plictisească pentru că suntem implicați în toate aceste activități. Asta ne provoacă și ne face să încercăm să fim cât mai buni. Și sunt mândră că echipa mea reușește să facă acest lucru”, declară Country Legal Managerul Coca-Cola HBC România.
Ultimul an a fost unul în care firma, prin departamentul său juridic a derulat foarte multe prtoiecte mari. În această categorie trebuie nominalizată finalizarea procedurii de vânzare a proprietății pe care Coca-Cola HBC România o deținea în București, zona Militari.
La fel de important a fost și suportul juridic oferit departamentelor comercial și marketing pentru lansarea de noi produse (peste 60 de lansări), dar și departamentului logistică pentru finalizarea procedurii de selecție a furnizorilor care ajută compania în derularea operațiunilor de transport și distribuție a produselor. Alte proiecte majore au vizat implementarea cerințelor GDPR în cadrul companiei (auditul intern și definitivarea procedurilor interne), inclusiv organizarea unui eveniment intern prin care au fost făcute cunoscute cerințele GDPR (GDPR Compliance week, mai 2018). „Datorită bunei colaborări cu colegii din cadrul departamentului de Public Affairs și Comunicare și modului în care am explicat pe înțelesul tuturor cerințele legale, campania GDPReady a câștigat în cadrul PR AWARD ediția XVI, 2018 (cea mai importantă competiție de PR din România) premiul Silver award for Excellence. Cele mai multe dintre proiecte au fost gestionate intern, dar am avut suportul excelent al avocaților cu care colaborăm pe anumite ramuri de drept/proiecte punctuale, cărora le mulțumim pentru profesionalism și eforturi”, menționează Florina Homeghiu.