O altă noutate apărută odată cu aplicarea OUG nr.88/2018 și care deja a ridicat controverse este legată de interdicția deschiderii procedurii insolvenței la cererea debitorului, în cazul în care cuantumul creanțelor bugetare este mai mare de 50% din totalul declarat al masei credale. ”Cu alte cuvinte, statul nu va mai intra, ca până acum, într-o procedură colectivă de recuperare a creanțelor fiscale, dacă acestea au o pondere mai mare de jumătate din masa credală”, explică Magda Dima.
Când a promovat schimbările din legislație, Guvernul a susținut că au drept scop eficientizarea procedurilor de insolvență și îmbunătățirea drepturilor pe care creditorii le au în cadrul acestor proceduri. Analizele de până acum indică faptul că, în parte, acest scop a fost atins.
”Ca aspect pozitiv al modificărilor aduse de OUG nr. 88/2018, se poate observa o responsabilizare a activității derulate de administratorul/lichidatorul judiciar. Astfel, conform noilor norme, administratorul judiciar este obligat să urmărească operațiunile efectuate în baza avizului prealabil, să se pronunțe asupra solicitărilor de plată a creanțelor curente în termen de sece zile sau să promoveze acțiune pentru antrenarea răspunderii patrimoniale ori de câte ori identifică persoane responsabile de apariția stării de insolvență”, precizează avocatul.
Alte aspecte pozitive ale modificărilor sunt reprezentate de reducerea procentului creanței din masa credală pe care trebuie să o întrunească un creditor pentru a promova singur acțiunea în atragerea răspunderii patrimoniale a organelor de conducere de la 50% la 30% și de majorare a termenului limită al prescripției pentru formularea cererii de atragere a răspunderii patrimoniale de la doi ani calculați de la data deschiderii procedurii, la trei ani de la data publicării în BPI a raportului asupra cauzelor apariției stării de insolvență.
Măsuri în funcție de fiecare caz în parte
Chiar dacă include multe aspect pozitive, noua legislație conține și foarte multe puncte vulnerabile, de aici rezultând o serie de probleme pentru cei implicați într-o procedură de insolvență.
Magda Dima atrage atenția că pentru societățile care se află în procedura de insolvență, trebuie avute în vedere, cu precădere, modificările care se aplică și dosarelor de insolvență inițiate anterior intrării în vigoare a OUG nr. 88/2018.
“Astfel, în primul rând, societățile aflate în insolvență trebuie să acorde atenție sporită creanțelor născute în cursul procedurii întrucât, de la data intrării în vigoare a noilor norme, datoriile acumulate în perioada procedurii de insolvență care au vechime mai mare de 60 de zile pot determina începerea executării silite. Este interesantă și rămâne de văzut cum va fi aplicată această nouă prevedere care, din punctul nostru de vedere, va fi destul de dificil de pus în practică și va genera multiple dezbateri. Totodată, credem că aplicarea acestei prevederi va genera mai curând o serie de contestații din partea tuturor creditorilor înscriși la masa credală (îndeosebi creditorilor garantați) și, în plus, va influența în mod negativ un plan de restructurare al societăților”, arată Partenerul Mitel & Asociații.
De asemenea, societățile aflate în insolvență care au în vedere restructurarea activității pot lua în considerare prevederile nou introduse din alin. 51 – 53 ale art. 133 din Legea Insolvenței care vin să reglementeze condițiile în care creditorul bugetar poate aproba un plan de reorganizare în care este propusă reducerea creanțelor sale negarantate. ”Considerăm că introducerea acestor texte legale este binevenită și deschide posibilitatea unor discuții cu entitățile bugetare pe marginea restructurării datoriilor, chestiune care, în majoritatea cazurilor de până acum, nu era asumată de către autoritățile publice și conducea la respingerea de către categoria bugetară a oricărui plan care prevedea un hair-cut al creanțelor acestora”, argumentează avocatul.
În ceea ce privește societățile care intenționează să își deschidă procedura de insolvență, acestea trebuie să aibă în vedere modificări esențiale suplimentare celor mai sus sesizate precum faptul că: nu se mai poate deschide procedura de insolvență la cererea debitorului dacă datoriile bugetare reprezintă mai mult de 50% din totalul masei credale declarate; lipsa anexării la cererea de deschidere a procedurii a notificării organelor fiscale va determina respingerea cererii de deschidere a procedurii de insolvență; administratorul special nu va putea deține și calitatea de creditor și creanțele fiscale constatate printr-un act administrativ fiscal contestat, dar nesuspendate prin hotărâre judecătorească definitivă, vor fi admise la masa credală sub condiție rezolutorie.
“Conversia creanțelor statului în acțiuni ne apare mai curând drept o măsură care vizează/este mai potrivită pentru companiile de stat, decât pentru cele private. Practic, conversia creanțelor statului în acțiuni se va dovedi o modalitate de ștergere a datoriilor bugetare care, dublată de un hair-cut (eventual la 0) al categoriei creanțelor chirografare, va conduce la continuarea activității multor companii de stat care au acumulat datorii istorice. Totuși, efectele negative ale conversiei creanțelor statului în acțiuni vor fi resimțite în lipsa unei infuzii de capital care să permită în mod efectiv continuarea activității în bune condiții, câtă vreme conversia creanțelor în acțiune reprezintă, din punct de vedere economic, o majorare de capital social fără aport efectiv. Cu alte cuvinte, în lipsa unei majorări de capital cu aport, vom avea de exemplu o companie de stat fără datorii curente, dar care nu își va putea susține activitatea și nu își va putea acoperi datoriile viitoare”, mai spune Magda Dima.
Practica Mitel & Asociații. 6 avocați cu experiență deservesc jucători importanți din industrii diverse
Firma Mitel & Asociații are un department specializat pe probleme de pre-insolventa, insolvență și faliment și restructurari cu o bogată și îndelungată expertiză în domeniu, compus din 6 avocați cu experiență (Alina Ostroveanu, Silvia Gogan, Gabriela Patrascan, Teodor Hnatec, Cătălin Băiculescu și Vlad Birta). Echipa este coordonată de avocatul asociat Magda Dima. Partener în cadrul firmei Mitel & Asociații, ea este unul dintre avocații litiganți din România cu o carte de vizita impresionantă, multe dintre succesele sale în instanță devenind precedent pentru alte spețe similare. Practica sa se concentrează pe consilierea clienților în fazele pre-litigioase și pe recomandarea procedurilor de evitare a disputelor, prin consilierea companiilor și / sau a creditorilor unor astfel de companii în restructurare, reorganizare și insolvență (atât în instanță, cît și în afara acesteia), inclusiv în confirmarea planurilor de reorganizare, numirea unor profesioniști în insolvență sau a lichidatorilor, în achiziția sau vânzarea activelor unor astfel de societăți aflate în dificultate, în transferurile preferențiale și practicile frauduloase în cursul procedurilor de insolvență.
Firma coordonată de Sorin Mitel deține o experiență vastă în special în ceea ce privește reprezentarea investitorilor în România, asistarea acestora în cadrul tuturor variantelor de achiziție de active sau drepturi ale debitorilor și/sau creditorilor, anterior sau ulterior declanșării procedurii de insolvență. Totodată, avocații firmei sunt implicați în multe proiecte în care asistă societăți de renume care au intrat în procedura de restructurare și pe care le asistă în fiecare etapă din procedură, atât cu privire la structura corporativă și de personal, cât și cu privire la cadrul general comercial, asistându-i în cadrul tranzacțiilor încheiate și negocierilor purtate cu creditorii, investitorii și angajaţii lor pentru a remedia sau facilita soluționarea rapidă a situației dificile în care se află, astfel încât societatea să fie redresată cât mai rapid.
”Analizele din perspectiva Legii Insolvenței sunt la ordinea zilei în ceea ce privește etapa pre-insolvență a clienților creditori, dat fiind că orice assessment cu privire la deciziile comerciale ale clienților noștri trebuie să abordeze problema potențialei insolvabilități a co-contractantului lor, astfel încăt să îi asigurăm că sunt securizați cât mai mult în cazul în care ar participa într-o procedură de insolvență. Totodată, acordăm frecvent asistență clienților debitori și în etapa pre-insolvență în care îi ajutăm să înțeleagă care sunt beneficiile vs. riscurile unei proceduri de insolvență, respectiv care sunt mecanismele prin care se pot asigura că vor derula o procedură de reorganizare efectivă și rapidă. Nu în ultimul rând, asistăm societăți comerciale cu vechime și renume în diverse industrii în proceduri de restructurare, atât de partea debitorilor, cât și de partea acționarilor (prin administratorul special)”, a declarat Magda Dima.
Profilul clienților pe care echipa Mitel & Asociații îi reprezintă este variat, începând cu acționari persoane fizice și terminând cu fonduri de investiții și bănci.
Spre exemplu, printre clienții pe care avocații i-au asistat cu succes în legătură cu proceduri de restructurare, se numără jucători importanți din industrii diverse, activând inclusiv în cea de construcții, industria serviciilor de comunicații mobile din România, pe piața energiei electrice și energiei verzi, pe piața echipamentelor medicale, pe piața agricolă sau instituții financiare bancare. ”Ne preocupăm constant să dezvoltăm fiecare arie de practică pe care o abordăm, iar piața insolvenței se numără printre acestea”, a conchis Partenerul Mitel & Asociații.
Citește și